facebook
logo Grupy ALAB

Nowe pakiety w ofercie badań!

Pakiet Rekreacja i Fitness Podstawowy

 

Pakiet przeznaczony jest dla osób chcących zachować zdrowie i sprawność fizyczną, uprawiających sport w celach rekreacyjnych.

Badania laboratoryjne pozwalające na ocenę stanu zdrowia należy wykonać przed rozpoczęciem aktywności fizycznej, oraz kontrolnie co 12 – 24 miesiące, w zależności od badania.

Pakiet zawiera badania pozwalające ocenić podstawowy stan zdrowia:

  • morfologię
  • lipidogram
  • poziom glukozy w surowicy - zaburzenia metabolizmu glukozy wpływają na funkcjonowanie organizmu w czasie wysiłku oraz są wskazaniem do zmodyfikowania aktywności i diety.

Ponadto:

  • poziom TSH - obraz czynności tarczycy, której zaburzenia funkcjonowania skutkują gorszą tolerancją wysiłku.
  • witamina D – jej niedobór jest powszechny w naszej aktywności geograficznej i należy go wyrównać przed rozpoczęciem wysiłku fizycznego. Tylko zbadanie wyjściowego poziomu witaminy D pozwoli na określenie odpowiedniej dawki suplementacyjnej.
  • AsPAT i AlAT - wysiłek fizyczny powoduje wzrost poziomu enzymów wątrobowych AsPAT i AlAT. Nie jest to zjawisko groźne, poziomy enzymów szybko wracają do normy po okresie odpoczynku. Jednak aby uniknąć niebezpieczeństwa fałszywej interpretacji poziomu wyników AsPAT i AlAT u osób trenujących warto wykonać te badania przed rozpoczęciem swojej aktywności. Pamiętajmy również, ze badania poziomów enzymów wątrobowych w czasie treningów wykonujemy po 1-2 dniach odpoczynku

 

Pakiet Rekreacja i Fitness Rozszerzony

 

Pakiet przeznaczony jest dla osób chcących zachować zdrowie i sprawność fizyczną, uprawiających sport w celach rekreacyjnych.

Badania laboratoryjne pozwalające na ocenę stanu zdrowia należy wykonać przed rozpoczęciem aktywności fizycznej, oraz kontrolnie co 12 – 24 miesiące, w zależności od badania.

Pakiet zawiera badania pozwalające ocenić podstawowy stan zdrowia:

  • morfologia
  • lipidogram
  • poziom glukozy w surowicy - zaburzenia metabolizmu glukozy wpływają na funkcjonowanie organizmu w czasie wysiłku oraz są wskazaniem do zmodyfikowania aktywności i diety.

Ponadto:

  • TSH - obraz czynności tarczycy, której zaburzenia funkcjonowania skutkują gorszą tolerancją wysiłku.
  • witamina D – jej niedobór jest powszechny w naszej aktywności geograficznej i należy go wyrównać przed rozpoczęciem wysiłku fizycznego. Tylko zbadanie wyjściowego poziomu witaminy D pozwoli na określenie odpowiedniej dawki suplementacyjnej.
  • AsPAT i AlAT - wysiłek fizyczny powoduje wzrost poziomu enzymów wątrobowych . Nie jest to zjawisko groźne, poziomy enzymów szybko wracają do normy po okresie odpoczynku. Jednak aby uniknąć niebezpieczeństwa fałszywej interpretacji poziomu wyników AsPAT i AlAT u osób trenujących warto wykonać te badania przed rozpoczęciem swojej aktywności. Pamiętajmy również, że badania poziomów enzymów wątrobowych w czasie treningów wykonujemy po 1-2 dniach odpoczynku.
  • insulina – określnie poziomu tego hormonu, zwłaszcza u osób, które nigdy sobie nie badały może pomóc w wykryciu np. insulinooporności oraz dostarcza pełniejszej informacji o regulacji gospodarki glukozą. Świadomość w jakiej kondycji jest nasza gospodarka węlgowodanowa jest ważnym czynnikiem modyfikowania aktywności fizycznej.
  • ferrytyna jest najlepszym markerem poziomu żelaza w organizmie. Zanim podejmiemy wysiłek fizyczny warto sprawdzić czy poziom żelaza – pierwiastka, od którego zależy utlenowanie naszej krwi – mieści się w wartościach referencyjnych i czy nie zagraża nam niedokrwistość z niedoboru żelaza, ograniczająca tolerancję wysiłku.
  • sód, potas i magnez to pierwiastki spełniające ważną rolę w organizmie. Wpływają m.in. na pracę mięśni, są ważne dla nawodnienia organizmu. Ich wyrównywanie zapobiega skurczom mięśni, wpływa na wytrzymałość i prawidłową pracę serca. Należy pamiętać, iż są to mikroelementy łatwo tracone w czasie intensywnej aktywności fizycznej.

Więcej o prawidłowej gospodarce wodno-elektrolitowej organizmu w linku:

https://dieta.mp.pl/sport/107981,gospodarka-wodno-elektrolitowa-organizmu-profilaktyka-odwodnienia-i-strategie-prawidlowego-nawadniania-sportowcow

  • białko całkowite – białko jest podstawowym elementem budulcowym mięśni, dlatego jest niezwykle ważne u osób uprawiających aktywność fizyczną. Ważnym jest aby kontrolować zarówno niedobory, jak i nadmiar białka, który może być groźny dla nerek. Nadmierna podaż biała w diecie u osób aktywnych fizycznie nie jest zjawiskiem pożądanym.

Pakiet Sportowcy Podstawowy

 

Pakiet przeznaczony jest dla osób zamierzających uprawiać bardziej intensywną aktywność fizyczną, np. maraton czy triathlon, lub intensywne ćwiczenia na siłowni.

Badania laboratoryjne pozwalające na ocenę stanu zdrowia należy wykonać przed rozpoczęciem aktywności fizycznej, oraz kontrolnie co 12 – 24 miesiące, w zależności od badania.

 

Pakiet zawiera badania pozwalające ocenić podstawowy stan zdrowia:

    • morfologia
    • lipidogram
    • poziom glukozy w surowicy - zaburzenia metabolizmu glukozy wpływają na funkcjonowanie organizmu w czasie wysiłku oraz są wskazaniem do zmodyfikowania aktywności i diety.

Ponadto:

    • TSH - obraz czynności tarczycy, której zaburzenia funkcjonowania skutkują gorszą tolerancją wysiłku.
    • witamina D – jej niedobór jest powszechny w naszej aktywności geograficznej i należy go wyrównać przed rozpoczęciem wysiłku fizycznego. Tylko zbadanie wyjściowego poziomu witaminy D pozwoli na określenie odpowiedniej dawki suplementacyjnej.
    • AsPAT i AlAT - wysiłek fizyczny powoduje wzrost poziomu enzymów wątrobowych . Nie jest to zjawisko groźne, poziomy enzymów szybko wracają do normy po okresie odpoczynku. Jednak aby uniknąć niebezpieczeństwa fałszywej interpretacji poziomu wyników AsPAT i AlAT u osób trenujących warto wykonać te badania przed rozpoczęciem swojej aktywności. Pamiętajmy również, że badania poziomów enzymów wątrobowych w czasie treningów wykonujemy po 1-2 dniach odpoczynku.
    • sód, potas to pierwiastki spełniające ważną rolę w organizmie. Wpływają m.in. na pracę mięśni, są ważne dla nawodnienia organizmu. Ich wyrównywanie zapobiega skurczom mięśni, wpływa na wytrzymałość i prawidłową pracę serca. Należy pamiętać, iż są to mikroelementy łatwo tracone w czasie intensywnej aktywności fizycznej.

Więcej o prawidłowej gospodarce wodno-elektrolitowej organizmu w linku:

https://dieta.mp.pl/sport/107981,gospodarka-wodno-elektrolitowa-organizmu-profilaktyka-odwodnienia-i-strategie-prawidlowego-nawadniania-sportowcow

    • testosteron i kortyzol – ocena poziomu tych hormonów może mieć znaczenie w ocenie przeładowania obciążeniem trenignowym.

Przygotowanie do badania:

- na badania zgłaszamy się na czczo

- badania wykonujemy w godzinach porannych (różnice w poziomie hormonów w surowicy wynikające z pory dnia mogą sięgać nawet 50 %).

Pakiet Sportowcy Rozszerzony

 

Pakiet przeznaczony jest dla osób uprawiających bardziej intensywną aktywność fizyczną, np. maraton czy triathlon, lub intensywne ćwiczenia na siłowni, będących zwłaszcza w aktywnym okresie treningowym.

Badania laboratoryjne pozwalające na ocenę stanu zdrowia należy wykonać przed rozpoczęciem aktywności fizycznej, oraz kontrolnie co 12 – 24 miesiące, w zależności od badania.

Pakiet zawiera badania pozwalające ocenić podstawowy stan zdrowia:

    • morfologia
    • lipidogram
    • poziom glukozy w surowiy - jest ważnym badaniem u osób aktywnych fizycznie, ponieważ zaburzenia metabolizmu glukozy wpływają na funkcjonowanie organizmu w czasie wysiłku oraz są wskazaniem do zmodyfikowania aktywności i diety.
    • TSH jest obrazem czynności tarczycy, której zaburzenia funkcjonowania skutkują gorszą tolerancją wysiłku.
    • witamina D – jej niedobór jest powszechny w naszej aktywności geograficznej i należy go wyrównać przed rozpoczęciem wysiłku fizycznego. Tylko zbadanie wyjściowego poziomu witaminy D pozwoli na określenie odpowiedniej dawki suplementacyjnej.
    • AsPAT i AlAT - wysiłek fizyczny powoduje wzrost poziomu enzymów wątrobowych AsPAT i AlAT. Nie jest to zjawisko groźne, poziomy enzymów szybko wracają do normy po okresie odpoczynku. Jednak aby uniknąć niebezpieczeństwa fałszywej interpretacji poziomu wyników AsPAT i AlAT u osób trenujących warto wykonać te badania przed rozpoczęciem swojej aktywności. Pamiętajmy również, że badania poziomów enzymów wątrobowych w czasie treningów wykonujemy po 1-2 dniach odpoczynku.
    • insulina – określnie poziomu tego hormonu, zwłaszcza u osób, które nigdy sobie nie badały może pomóc w wykryciu np. insulinooporności ( wskaźnik HOMA ) oraz dostarcza pełniejszej informacji o regulacji gospodarki glukozą. Świadomość w jakiej kondycji jest nasza gospodarka węlgowodanowa jest ważnym czynnikiem modyfikowania aktywności fizycznej.
    • ferrytyna jest najlepszym markerem poziomu żelaza w organizmie. Zanim podejmiemy wysiłek fizyczny warto sprawdzić czy poziom żelaza – pierwiastka, od którego zależy utlenowanie naszej krwi – mieści się w wartościach referencyjnych i czy nie zagraża nam niedokrwistość z niedoboru żelaza, ograniczająca tolerancję wysiłku.
    • sód, potas i magnez to pierwiastki spełniające ważną rolę w organizmie. Wpływają m.in. na pracę mięśni, są ważne dla nawodnienia organizmu. Ich wyrównywanie zapobiega skurczom mięśni, wpływa na wytrzymałość i prawidłową pracę serca. Należy pamiętać, iż są to mikroelementy łatwo tracone w czasie intensywnej aktywności fizycznej.

Więcej o prawidłowej gospodarce wodno-elektrolitowej organizmu w linku:

https://dieta.mp.pl/sport/107981,gospodarka-wodno-elektrolitowa-organizmu-profilaktyka-odwodnienia-i-strategie-prawidlowego-nawadniania-sportowcow

    • białko całkowite – białko jest podstawowym elementem budulcowym mięśni, dlatego jest niezwykle ważne u osób uprawiających aktywność fizyczną. Ważnym jest aby kontrolować zarówno niedobory, jak i nadmiar białka, który może być groźny dla nerek. Nadmierna podaż biała w diecie u osób aktywnych fizycznie nie jest zjawiskiem pożądanym.
    • testosteron, testosteron wolny i kortyzol – ocena poziomu tych hormonów może mieć znaczenie w ocenie przeładowania obciążeniem treningowym.
    • kinaza keratynowa (CK) jest enzymem produkowanym przez tkanki mięśniowe i występuje w mięśniach prążkowanych, mięśniu sercowym oraz w mózgu. Poziom CK u sportowców nie jest w istotny sposób podwyższony, jednak zbyt wysoki jego poziom może już świadczyć o przetrenowaniu.